lerend netwerk VOOR ONDERWIJSPROFESSIONALS
(voor volledig programma - scroll naar beneden)
Ben jij betrokken bij innovatie of veranderingstrajecten in jouw school?
Wat als je samen met collega’s uit andere basisscholen inspiratie en inzichten kan opdoen bij andere scholen?
Wat als je onder impuls van een ervaren transformatiecoach tools en methodieken kan aanleren m.b.t. systemische innovatie en transformatie?
Wat als je onder begeleiding van een expert met elkaar in gesprek kan gaan over belangrijke onderwijsthema’s?
EduNext heeft voor volgende schooljaar een jaarprogramma samengesteld met een mix van schoolbezoeken, themabijeenkomsten, onderwijscafés en een webinar:
Themabijeenkomst: Minder vergaderen, meer doen – De Werf Aalst: 14 oktober (13 – 16)
Schoolbezoek: VTI Zeebrugge: 18 november (13 - 16)
Onderwijscafé: Kennisrijk curriculum: 9 december – Vives Kortrijk (18.30 - 21.30)
Webinar 8 januari 2026: Keuzethema via deelnemers (9.30 - 11)
Schoolbezoek: GO! middenschool Avelgem: 27 januari 2026 (13 – 16)
Themabijeenkomst: Schoolteamvaardigheden – De Werf Aalst: 3 maart (13 – 16)
Schoolbezoek: 't Vier Kortrijk: 26 maart (13 - 16)
Themabijeenkomst: ontwerp je toekomstige leeromgeving – De Werf Aalst: 21 april (13 – 16)
Onderwijscafé: breinvriendelijk leren – Vives Kortrijk: 5 mei (18.30-21.30)
Wil je samen met maximaal 20 andere onderwijsprofessionals uit het basisonderwijs maandelijks deel uitmaken van deze leergemeenschap en telkens met een goed gevulde rugzak naar huis terugkeren?
De kostprijs voor alle bijeenkomsten samen bedraagt in totaal slechts 450 Euro inclusief BTW. Er is zelfs een vroegboekkorting tot 30 juni: 400 Euro! Voor die prijs heb je toegang tot alle activiteiten. Als je zelf verhinderd bent voor een ervan, mag je iemand anders afvaardigen. En je krijgt ook een link naar een online visueel platform waar je alle leermateriaal (presentaties, output workshops, interessante links, literatuur …) kunt raadplegen.
Om de community voldoende divers te houden, kunnen er maximaal 2 personen per school inschrijven. Schrijf je meteen in en reserveer je plaatsje want het kan snel gaan.
DEEL UITMAKEN VAN DEZE LEERGEMEENSCHAP?
Schrijf je via deze link in voor de leergemeenschap basisonderwijs Oost-Vlaanderen/West-Vlaanderen en neem deel aan onze schoolbezoeken, themabijeenkomsten, onderwijscafés en webinar. Na je inschrijving krijg je van ons een factuur ten bedrage van 450 Euro (early bird: 400 Euro) inclusief BTW. Na betaling ben je definitief ingeschreven.
Gedetailleerd programma
Themabijeenkomst: Minder vergaderen, meer doen – De Werf Aalst: 14 oktober (13 – 16)
Werk- of vakgroepvergaderingen en beleidsteams, ze verlopen niet altijd efficiënt of actiegericht. Hierdoor kun je veel tijd verliezen. Daarnaast zorgt dit bij heel wat teamleden voor terechte frustratie. In deze workshop kijken we hoe we kunnen komen tot een actiegerichte vergadercultuur. We verkennen enkele ‘agile’ methodieken zoals het werken met een teambord, sprinten en scrummen. In deze technieken staat actie en betrokkenheid van de deelnemers aan een vergadering centraal. Daarbij verschuift het eigenaarschap naar de uitvoerders en versterk je ook het zelfregulerend vermogen van iedereen op school. Bovendien zorgen deze methodieken voor efficiënte verslaggeving.
Schoolbezoek: VTI Zeebrugge: 18 november (13 - 16)
In het VTI in Zeebrugge vind je geen klassieke lessen Nederlands, Frans, Wiskunde of MAVO maar wel SAM-projecten. Leerlingen werken in groep of zelfstandig aan de leerdoelen van de verschillende vakken. Het nieuwe evaluatiesysteem dat focust op doelstellingsniveau geeft leerlingen heldere verwachtingen en bevordert diepere leerervaringen. Daarnaast versterkt de school het zorgbeleid via prikkelarme klassen en een nieuw leerlingenvolgsysteem. Zo slaagt de school erin om beter tegemoet te komen aan de diverse leer- en zorgbehoeften van al haar leerlingen. De school werkt met graadklassen waar leerlingen telkens 2 jaar krijgen om de leerdoelen te behalen waardoor de kans op zittenblijven minimaal is geworden. Daarnaast werkt de school heel nauw samen met de industrie. Benieuwd hoe ze in deze school technisch onderwijs innovatief aanpakken en erin slagen om hun leerlingen elke dag te motiveren?
Onderwijscafé: Kennisrijk curriculum: 9 december – Vives Kortrijk (18.30 - 21.30)
De term ‘kennisrijk curriculum’ duikt de laatste tijd heel vaak op. Gaat het hierbij om modedenken of gaat het om een essentieel tekort in onze eindtermen, leerplannen en handboeken? Een analyse dringt zich op. Is het niet de zoveelste tegenstelling tussen kennis en vaardigheden die regelmatig in de geschiedenis van ons onderwijs opduikt? Nu eens te weinig kennis en te veel vaardigheden en vervolgens de omgekeerde beweging? In dit onderwijscafé zal emeritus professor pedagogiek Roger Standaert - die mee aan de wieg stond van de eindtermen - duiden wat een kennisrijk curriculum inhoudt, hoe belangrijk kennis is en welke kennis prioritair is. Het gaat immers om een sterk waardegeladen begrip waarin we een duidelijke focus moeten zoeken. Daarna gaan we hierover via stellingen en vragen met elkaar in gesprek.
Webinar 8 januari 2026: Keuzethema via deelnemers (9.30 - 11)
We zullen mogelijke onderwerpen tijdens het onderwijscafé en tijdens de themabijeenkomst verzamelen, waarna we het thema van het webinar via stemming van de deelnemers kiezen. EduNext zal daarna het webinar voorbereiden. Het webinar zal worden opgenomen voor wie uitgesteld wil kijken.
Schoolbezoek: GO! Avelgem: 27 januari – 13 – 16 uur
Sinds 8 jaar biedt GO! middenschool Avelgem in de eerste graad B-stroom onderwijs op maat aan. In het kader van het TOP-project (Team, Op maat, Piloot van je eigen traject) geven een team van twee leraren de algemene vakken gebundeld. Tijdens de TOP-lessen leert iedere leerling op zijn of haar eigen tempo, terwijl hij of zij onder begeleiding de regie heeft over het eigen leerproces. Dit maakt het mogelijk om in te spelen op de steeds diverser wordende groep leerlingen met verschillende zorgnoden. Het project gaat door in aangepaste klaslokalen die voldoende ruimte bieden om samen te werken, te leren, te lezen en te ontspannen. Er is daarnaast veel aandacht voor het sociaal-emotionele aspect zodat gedragsproblemen minder kans krijgen om zich te uiten. Sinds een paar jaar is het team gestart met het leesinterventieproject voor scholen (LIST) dat de leraren integreren in de TOP-aanpak. Naast algemene vorming krijgen de leerlingen ook praktische vorming in drie praktijkmodules waardoor ze later een beter geïnformeerde studiekeuze kunnen maken.
Themabijeenkomst: Schoolteamvaardigheden – De Werf Aalst: 3 maart (13 – 16)
Om als schoolteam samen een sterke onderwijskwaliteit te kunnen blijven realiseren, heb je als leraar of beleidsmedewerker een aantal belangrijke vaardigheden nodig. Via een Vlaio praktijkonderzoek ontwikkelde EduNext 11 vaardigheden die voor een schoolteam belangrijk zijn om innovatie en transformatieprojecten te kunnen realiseren. Dit gaat over vaardigheden zoals elkaar kunnen coachen, creatief denken, samenwerken, systeemdenken, kunnen reflecteren en elkaar feedback geven. Om op deze vaardigheden in de diepte te kunnen inzoomen, hebben we voor elk van deze vaardigheden rubrics ontwikkeld met criteria en indicatoren. Op basis van een vragenlijst kies je er tijdens deze namddag twee vaardigheden uit en maak je er je schooleigen actieplan van.
Schoolbezoek: 'tvier Kortrijk: 26 maart – 13 – 16 uur
Deze secundaire Freinetschool biedt A-stroom, B-stroom, doorstroom, dubbele finaliteit en arbeidsmarktfinaliteit aan. Ze werken met instructielessen, zelfstandige leertijd, ateliers, projectwerk, rondes en een schoolforum. De school draagt dialoog, inspraak en overleg hoog in het vaandel en iedereen gaat gelijkwaardig met elkaar om. Het schoolteam zet in op verbinding en gelooft in herstelgericht werken. Als coöperatieve school verzorgen ze onderwijs samen met leerlingen, ouders en het schoolteam. De leerlingen krijgen autonomie, keuzevrijheid en vertrouwen en hun begeleiders coachen hen actief bij hun leerproces. Daarbij bieden zij leerlingen structuur om optimaal te leren en te ontwikkelen. Als onderzoekende school gaat het schoolteam uit van wat echt werkt in onderwijs. Naast een stevige basiskennis zijn ook vaardigheden en attitudes heel belangrijk.
Themabijeenkomst: ontwerp je toekomstige leeromgeving – De Werf Aalst: 21 april (13 – 16)
Als directie of beleidsteam denk je regelmatig na over je bestaande of nieuwe infrastructuur. Hoe zorg je ervoor dat de leerruimtes verschillende leervormen zoals instructieleren, begeleid zelfstandig leren, co-operatief leren en zelfontdekkend leren optimaal ondersteunt en hoe zorg je voor een goede balans? We gaan in op een aantal inzichten over de 21 -eeuwse leeromgeving, verkennen verschillende leerruimtes en denken we na hoe we er eigenaarschap en talentontwikkeling kunnen realiseren. Je gaat vanuit jouw eigen schoolcontext concreet aan de slag en maakte een vlekkenplan. Je denkt na over hoe je collega’s kunt betrekken zodat je een groot draagvlak voor implementatie krijgt.Na afloop heb je een beeld van jouw nieuwe ‘toekomst proof- leeromgeving’.
Onderwijscafé: breinvriendelijk leren – Vives Kortrijk: 5 mei (18.30-21.30)
We worden overspoeld door een tsunami aan informatie, zowel op papier als digitaal. Met elke publicatie, elke swipe op onze tablet en elke muis-klik worden we bedolven onder een vloedgolf van gegevens. Het is een illusie dat ChatGPT en A.I. ons denken en onze creativiteit en dat van onze leerlingen zal overnemen. Tijdens het leren blijft ons brein met quasi onbegrensde mogelijkheden onze belangrijkste tool. En er is goed nieuws: we kunnen onze breinspieren trainen. Bernard Lernout, breinexpert en auteur van verschillende boeken over breinvriendelijk leren, neemt ons tijdens dit onderwijscafé mee in de wondere wereld van ons brein. Hij gaat in op een aantal technieken zoals snellezen, geheugentraining en focusconcentratie. We gaan daarna via een aantal stellingen in gesprek en maken tijd voor jouw vragen.
DEEL UITMAKEN VAN DEZE LEERGEMEENSCHAP?
Schrijf je via deze link in voor onze leergemeenschap basisonderwijs Oost-Vlaanderen/West-Vlaanderen en neem deel aan onze schoolbezoeken, themabijeenkomsten, onderwijscafés en webinar. Na je inschrijving krijg je van ons een factuur ten bedrage van 450 Euro (early bird: 400 Euro) inclusief BTW. Na betaling ben je definitief ingeschreven.