lerend netwerk VOOR ONDERWIJSPROFESSIONALS
Ben jij betrokken bij innovatie of veranderingstrajecten in jouw school?
Wat als je samen met collega’s uit andere secundaire scholen inspiratie en inzichten kan opdoen bij andere scholen?
Wat als je onder impuls van een ervaren transformatiecoach tools en methodieken kan aanleren m.b.t. systemische innovatie en transformatie?
Wat als je onder begeleiding van een expert met elkaar in gesprek kan gaan over belangrijke onderwijsthema’s?
EduNext heeft een jaarprogramma samengesteld met een mix van schoolbezoeken, themabijeenkomsten, onderwijscafés en webinar:
Onderwijscafé Inclusief onderwijs - 17 oktober avond - Broeikas Aalst
Schoolbezoek Edugo Lochristi - 14 november namiddag
Themabijeenkomst Executieve vaardigheden van leraren/directies - 13 december namiddag - De Werf Aalst
Webinar Keuzethema deelnemers - 8 januari voormiddag online
Schoolbezoek Immaculata Maria Instituut Roosdaal - 23 januari namiddag
Themabijeenkomst Structureel anders omgaan met tijd op school - 18 februari namiddag - De Werf Aalst
Schoolbezoek GO! Mira Hamme - 18 maart namiddag
Themabijeenkomst - de zandbank: wat als je school vastloopt? - 25 april namiddag - De Werf Aalst
Onderwijscafé 8 mei avond: Artificiële intelligentie op school - Broeikas Aalst
Gedetailleerd programma: zie hieronder
Wil je samen met maximaal 15 andere onderwijsprofessionals uit het basisonderwijs maandelijks deel uitmaken van deze leergemeenschap en telkens met een goed gevulde rugzak naar huis terugkeren?
De kostprijs voor alle bijeenkomsten samen bedraagt in totaal slechts 300 Euro (inclusief BTW). Voor die prijs heb je toegang tot alle activiteiten en mag je voor de themabijeenkomsten één andere persoon uit je school gratis mee uitnodigen. En je krijgt ook een link naar een online visueel platform waar je alle leermateriaal (presentaties, output workshops, interessante links, literatuur …) kunt raadplegen.
Om de community voldoende divers te houden, kunnen er maximaal 2 personen per school inschrijven. Schrijf je meteen in en reserveer je plaatsje want volzet is volzet!
DEEL UITMAKEN VAN DEZE LEERGEMEENSCHAP?
Schrijf je via deze link in voor onze leergemeenschap secundair onderwijs en neem deel aan onze schoolbezoeken, themabijeenkomsten, onderwijscafés en webinar. Na je inschrijving krijg je van ons een factuur ten bedrage van 300 Euro inclusief BTW. Na betaling ben je definitief ingeschreven.
Gedetailleerd programma
Onderwijscafé inclusief onderwijs - 17 oktober (18.30 - 21.30) - Broeikas Aalst
Inclusie wordt voor scholen de komende jaren een belangrijk thema. Een onafhankelijke commissie van experten, academici, onderwijsprofessionals en ervaringsdeskundigen werkte in juni een langetermijnvisie en een actieplan uit met aandacht voor de rol van gewoon en buitengewoon onderwijs. Een van hen is Beno Schraepen, orthopedagoog, ervaringsdeskundige in het buitengewoon onderwijs en docent aan AP Hogeschool. Hij doet sinds jaren onderzoek over inclusie in onderwijs. Onder moderatie van EduNext gaat Beno in op de vragen uit het publiek. Inloop vanaf 18.30, start om 19.00 uur, einde 21.00 uur, uitloop tot 21.30
Schoolbezoek Edugo Lochristi - 14 november - 13 - 16 uur
In Edugo Lochristi dachten ze na hoe ze leerlingen van 1B en 2B hun eigen leren meer in handen konden laten nemen. Ze vonden de oplossing in het open ruimtemodel (ORM) waarin de leerlingen gedurende 10 uur per week les krijgen. Voor de vakken Frans, Engels, Wiskunde en MaVo kiezen ze wanneer ze wat doen en hoe ze dat doen. De leerlingen krijgen coaching in het plannen en afwerken van hun werk zodat ze tegen het einde van de week alles netjes klaar hebben. En ze leren ook van hun klasgenoten. Niet alleen bereiken ze samen een ander resultaat dan wanneer ze alles alleen doen, ze leren ook rekening te houden met anderen. In het ORM werd over alles nagedacht: naast het aanbrengen van de vakinhoud, wordt ook veel aandacht besteed aan differentiatie, remediëring, coaching, taalontwikkelend lesgeven en het meubilair. Je krijgt het allemaal te zien.
Themabijeenkomst: executieve vaardigheden van leraren: 13 december - 13 - 16 uur - De Werf Aalst
Momenteel is er heel wat aandacht voor executieve vaardigheden voor leerlingen. Maar ook voor leraren en directies zijn executieve vaardigheden belangrijk. Zoals de ontwikkeling van metacognitie, reflectievermogen en omgaan met onverwachte veranderingen. Tijdens deze themabijeenkomst gaan we in detail in op deze executieve vaardigheden en hoe we onze schoolteams daar via concrete tips en methodieken in kunnen ondersteunen.
Webinar 8 januari 2025 - 9.30 - 11 uur online
We zullen mogelijke onderwerpen tijdens het onderwijscafé of tijdens de themabijeenkomst verzamelen, waarna we het thema van het webinar via stemming van de deelnemers kiezen. EduNext zal daarna het webinar voorbereiden. Het webinar zal worden opgenomen voor wie uitgesteld wil kijken.
Schoolbezoek Immaculata Maria Instituut Roosdaal - 23 januari - 13 - 16 uur
Het Immaculata Maria Instituut in Roosdaal heeft een innovatief pedagogisch concept ontwikkeld dat zich richt op projectwerk, teamteaching, coaching, executieve functies en gedeeld lesmateriaal. De leraar fungeert als coach, met als doel het eigenaarschap bij leerlingen en leraren te versterken. Ze vonden daarvoor inspiratie over de landsgrenzen heen (Slovenië, Estland, het Verenigd Koninkrijk en Finland). De eerste resultaten laten zich nu al concreet zien in de eerst graad (Olympus project) en de derde graad (Solo project). Daarnaast heeft de school ook een radicaal nieuw onderwijsconcept ontwikkeld voor muzische vorming. Laat je inspireren door hun verhaal van groei en kom kijken naar hun innovatieve projecten.
Themabijeenkomst: structureel anders omgaan met tijd op school: 18 februari - 13 - 16 uur - De Werf Aalst
We hebben allemaal tijd te kort terwijl we veel tijd verliezen aan multitasking, mails, vergaderingen, onderbrekingen, slechte planning, sociale of andere multimedia. Hoe kunnen we structureel anders omgaan met deze tijdrovers en bestaande negatieve tijdspatronen doorbreken? Hoe kunnen we ons gedrag ten aanzien van tijd veranderen en zo meer tijd overhouden om aan onze school te werken? En hoe kunnen we ook onze collega’s leren om beter om te gaan met hun tijd?
Schoolbezoek GO! MiRA Hamme - 18 maart - 13 - 16 uur
In 2018 startte het schoolteam van GO! MiRA Hamme een transitieproces om een school - die op sterven na dood was - te laten groeien tot een inspiLerend atheneum. Deze eclectische onderwijsmethode is geïnspireerd op onderwijsinzichten uit binnen en buitenland. De school die alle finaliteiten heeft, organiseert secundair onderwijs op een andere, vernieuwende manier door onderwijsdoelen te verdelen in verschillende leeromgevingen: masterclass, MiRA-LAB en my portfolio. Elke leeromgeving heeft een specifieke aanpak waarin de doelstellingen samenhangend en evenwichtig aan bod komen. Tijdens dit schoolbezoek maak je kennis met het transitieproces waar de school een uitdagende missie heeft geconcretiseerd in een evenwichtige (traditionele/vernieuwende) onderwijsorganisatie. Daarbij zetten ze - ondanks beperkte middelen, verouderde infrastructuur en tussenstructuren - ook in op een modern personeelsbeleid waarbij autonomie, competentie en verbinding centraal staan.
Themabijeenkomst: De zandbank: wat als je school vastloopt? 25 april - 13 - 16 uur - De Werf Aalst
Scholen zijn sterk in aansturen, uitzetten van doelen en stappenplannen uitwerken. Noodzakelijke aspecten van een sterk beleidsvoerend vermogen om verandering en innovatie te ondersteunen. En toch loopt het soms vast, valt de dynamiek weg en duiken er onvoorziene aspecten op die alle sturing en ondersteuning moeilijk maken. Onder de waterlijn herkennen we dat de relationele bedrading en de harmonie in het schoolteam om samen te werken verstoord is. Hoe kunnen we deze onderstroom in kaart brengen en wat kunnen we doen om deze te herstellen?
Onderwijscafé Artificiële intelligentie op school 8 mei (18.30 - 21.30) - Broeikas Aalst
Technologie zoals ChatGPT (en andere) zet ons onderwijs al een tijdje op losse schroeven. Artificiële intelligentie is overal en blijkt in het onderwijs een eindeloos discussiepunt. Gaat AI onze job overnemen? Gaan leerlingen hun huiswerk maken met GPT-tools? Boek je leerwinst met een AI-tutor? In dit onderwijscafé willen we orde brengen in de chaos. Robbe Wulgaert, leraar informaticawetenschappen en AI aan het Sint-Lievenscollege in Gent, auteur van het boek AI in de klas en docent aan de Universiteit Antwerpen, deelt in dit café zijn ervaring, toont kant-en-klaar lesmateriaal en gaat in op de vragen van de deelnemers.
DEEL UITMAKEN VAN DEZE LEERGEMEENSCHAP?
Schrijf je via deze link in voor onze leergemeenschap secundair onderwijs en neem deel aan onze schoolbezoeken, themabijeenkomsten, onderwijscafés en webinar. Na je inschrijving krijg je van ons een factuur ten bedrage van 300 Euro inclusief BTW. Na betaling ben je definitief ingeschreven.