We staan vandaag voor fenomenale uitdagingen in het onderwijs. EduNext inspireert en coacht scholen om van binnenuit te transformeren door de leerling in het centrum van zijn leerproces te zetten. In een reeks artikels en videoreportages zet EduNext gelijkgestemde partners in de spotlight. In deze eerste aflevering spreekt Mischa Verheijden voor EduNext met Nic Pappijn, uitgeefdirecteur bij die Keure Educatief.
Nic: “In EduNext herkenden wij vrij vlug dat het die mensen ook niet ging om de buitenlaag van onderwijs. Dat ze echt wel op zoek zijn naar het herdenken van dingen die dieper zitten in onderwijs: wat is de rol van de school, wat is de rol van de leerkracht? We zijn hen dankbaar dat zij ook over alle stakeholders heen een forum creëren om dat echt stuwende vernieuwende naar buiten te brengen en een stem te geven.”
Kinderen future proof maken
Nic Pappijn is uitgeefdirecteur bij die Keure Educatief, een bedrijf dat tot midden vorige eeuw begon als drukkerij. Drukken en juridische uitgaves zijn nog altijd deel van die Keure, maar de grootste uitgeefactiviteit vandaag de dag is de educatieve poot. Dat dat voor die Keure meer is dan schoolboeken uitgeven, maakt Nic in dit gesprek duidelijk.
Nic: “De core van die Keure is gebleven, maar het verhaal is wel enkele keren herschreven. Ook wij leven in de wereld waarin we leven, dus als die wereld versnelt dan moeten wij ons ook heruitvinden. De grote trigger voor verandering de laatste jaren was de komst van de eindtermen eerste graad secundair onderwijs.”
Voor ons was dat ook een signaal om onze eigen rol een keer fundamenteel te herdenken en daar echt heel diep te gaan. Wat wordt de toekomst van de kinderen waarvoor wij materialen maken?
Wij zijn dan bij het Center for Curriculum Redesign terechtgekomen. Een denktank die nadenkt over wat er wereldwijd in het curriculum moet. Wat moeten kinderen doorlopen opdat ze zouden future proof zijn?
We hebben heel veel inspiratie gehaald uit hun VUCA-model.
De wereld is volatiel, onzeker, complex en ambigu
Nic: “Zij poneren, en ik denk dat dat klopt, dat de wereld zoals hij nu is vier fundamentele veranderingen heeft ondergaan in vergelijking met vroeger. Hij is veel volatieler. Veranderingen zijn veel bruusker, heviger en sneller. Hij is ook onzeker geworden. Voor onderwijs is dat een beetje moeilijk. Iets onderwijzen waar je niet zeker van bent dat het straks nog relevant is, is niet evident.”
“De wereld is ook zeker en vast complexer geworden, wat betekent dat de rol van onderwijs in wezen nog veel belangrijker is. En dat het ook een levenslang leren zal worden. Hij is ook ambigu geworden wat betekent dat de waarde die je zoekt in je leven en in de wereld dat je die eigenlijk zelf moet hebben. Die worden je niet meer opgelegd. Dat is de wereld die ons te wachten staat en dat is de wereld waarvoor we kinderen en leerlingen moeten voorbereiden.
Wat je vooral nodig hebt zijn andersoortige skills die je wapenen en voorbereiden op die nieuwe wereld. Als je weet dat je twee drie keer van job zal veranderen. Dat weet je nu al. Als je weet dat in uw gezin uw hele wereld twee drie keer zal veranderen en je er zelf iets mee zal moeten gaan doen, dan komen werkwoorden als creëren, toepassen, samenwerken, communiceren in beeld.”
Verantwoordelijkheid nemen
Nic: “Wij als educatief uitgeverij zien daar voor ons echt een belangrijke rol. We nemen daar echt onze verantwoordelijkheid. Onze baseline voor Die Keure educatief is niet voor niks: Onderwijs doet er toe.”
We zijn gaan nadenken over de rol van onze materialen: wat willen we dat onze materialen doen in de klas? We willen ons echt engageren: niet om boeken te maken of whatever, dat is niet de core van ons verhaal. We willen ons engageren om kinderen en leerlingen voor te bereiden op de wereld waarvan wij denken dat hij er is en eraan komt. Zo zijn we op een didactisch model uitgekomen dat we Diabolo noemen.
Het didactisch model Diabolo
Het didactisch model Diabolo refereert naar het stuk speelgoed. Iedereen kent het. Als je naar een diabolo kijkt, dan denk je in drie delen. Er is een linkerstuk, een middenstuk en een rechterstuk. Dat is het dragende principe van dat concept: je denkt in drie stukken.
We gaan eerst kinderen laten ontdekken, waardoor je bij de leerlingen een soort van vraagtekentjes laat ontstaan. Je stelt hen vragen, je daagt ze uit, je laat ze iets oplossen, waardoor ze een beetje op hun ongemak komen van 'ik weet dat niet' of 'ik wil dat weten'. Je triggert ze.
Dan gaan we ze dingen onderwijzen. Dat is het stuk waar de leerkracht aan zet is om op de meest effectieve en meest efficiënte manier de kennis en het inzicht bij die leerlingen over te brengen. Dat betekent: tof lesgeven, uitdagend lesgeven, differentiëren, modern lesgeven.Belangrijk in het Diabolo-concept en zeer herkenbaar voor iedereen: dan volgt de klassieke toetsing.
Maar dan in het derde stuk geeft de leerkracht een opdracht waarbij die kennis en dat inzicht toegepast moet worden. En waarvoor de leerlingen altijd moeten samenwerken. Dus ook altijd moeten communiceren en op het einde echt met iets buiten komen dat tastbaar is. Bijvoorbeeld door zelf een werkstuk of een tentoonstelling te maken.
Dan heb je ontdekken, onderwijzen, toepassen. Dat is de manier waarop wij vanuit onze insteek, vanuit ons stakeholderschap, vanuit onze input naar onderwijs toe de dingen kunnen vooruithelpen.
Wil je het hele interview zien?
------------------------------------------------------------------------------
Meer weten over die Keure en het didactisch model Diabolo?
Contacteer Nic Pappijn +32 50 47 12 72
Meer info over EduNext: www.edunext.be